صفحه نخست | انواع غذا | انواع شیرینی | انواع دسر | هنر پذیرایی و نکات آشپزی | Iranian Foods

۱۳۸۸ اسفند ۹, یکشنبه

سس موسلین

به سس هلندی بعد از آنکه آماده و سرد شد، 150 گرم خامه و کمی سرکه و نمک اضافه کرده آنها را خوب مخلوط می نمائیم . طبیعی است که این سس خوشمزه تر است.

سس هلندی

مواد لازم
1 . کره 200 گرم
2 . سرکه نصف پیمانه
3 . زرده تخم مرغ 4 عدد
4 . نمک و فلفل به قدر کافی (بجای فلفل می توانیم 2 قاشق مرباخوری خردل مصرف کنیم)
طرز تهیه
کره را به قطعات کوچک در حدود 10 قطعه قسمت می کنیم. سرکه را در ظرف لعابی کوچکی ریخته روی آتش می گذاریم تا جوش آمده تبخیر شود و در حدود یک قاشق باقی بماند .
زرده تخم مرغ ها را در ظرف جداگانه ای می ریزیم ، کمی نمک و فلفل به آن زده با همزن برقی آنقدر هم می زنیم تا کاملا سفید شود.
ظرف سرکه را در ظرف دیگری محتوی آب گرم قرار می دهیم و آن را روی حرارت ملایم می گذاریم تا دوباره گرم شود. زرده آماده شده را کم کم در سرکه ریخته خوب هم می زنیم تا زرده کاملا داغ شود. ظرف را از روی آتش بر می داریم و کره را قطعه قطعه در زرده می ریزیم و هم می زنیم تا کره کمی آب شده با زرده مخلوط گردد. هر وقت مایه کمی سرد شد و کره آب نشد دوباره ظرف را در ظرف آب گرم روی آتش می گذاریم تا مایه گرم شود و باز خارج از آتش قطعات کره را با آن مخلوط می نمائیم، به همین ترتیب عمل را ادامه می دهیم تا تمام کره جذب زرده تخم مرغ شود .
این سس در حقیقت سس مایونز گرم است که چون با کره تهیه می شود بسیار لذیذ است و به مصرف گوشت های سفید و ماهی و میگو می رسد.

۱۳۸۸ اسفند ۷, جمعه

ساندویچ خاویار

برای تهیه ساندویچ خاویار بهتر است از نان‌های کوچک و لوان که با خمیر میل فوی تهیه می‌شود و دایره آن به اندازه یک پنجاه تومانی است استفاده کنیم یک قوطی کوچک خاویار را با کمی جعفری خرد کرده و آب لیمو و پیاز خرد شده مخلوط می‌کنیم و داخل نان را از این مایه پر می‌کنیم بعد کره نرم شده را در قیف می‌ریزیم و کمی با قیف روی خاویار می‌دهیم و نصف حلقه کوچک لیمو ترش روی آن قرار می‌دهیم و یا روی سطح نان کمی کره می‌مالیم و خاویار را با کمی آب لیمو و رنده پوست لیموترش مخلوط می‌نمائیم و روی نان می‌مالیم و یک پر مغز لیموترش روی آن می‌گذاریم.

۱۳۸۸ اسفند ۶, پنجشنبه

سالاد سلوری

سلوری نوعی سبزی است ، شبیه کلم قمری با عطر و طعم کلم.


مواد لازم برای 6 نفر


1 . سلوری متوسط 2 عدد در حدود 300 تا 400 گرم


2 . هویج 400 گرم


3 . کشمش سبز 100 گرم


4 . مغز بادام پوست گرفته 100 گرم


5 . خامه 150 تا 200 گرم


6 . آبلیمو 2 تا 3 قاشق سوپخوری


7 . شکر 2 قاشق سوپخوری


8 . نمک به مقدار لازم
طرز تهیه
برای گرفتن پوست بادام در صورت آماده نبودن،مقداری آب جوش روی بادام می ریزیم و بعد از چند دقیقه پوست آن به آرامی گرفته می شود.
سلوری و هویج را پوست کنده ،می شوئیم ، خشک کرده ، با چرخ مخصوص به شکل رشته های باریک خلال می نمائیم و یا با کارد ورقه نازک نموده ، به اندازه چوب کبریت ظریف خلال می کنیم.
خامه و شکر و آبلیمو و کمی نمک را مخلوط می کنیم . بادام و کشمش را داخل سلوری و هویج می ریزیم ، هم می زنیم . سس خامه را در سس خوری ریخته ،همراه سالاد سر میز می بریم و موقع مصرف سس را داخل سالاد ریخته و مخلوط می نمائیم.
به طور کلی در تمام سالادهای سبزی باید موقع صرف ، سس آن را مخلوط نمود تا سبزیجات آب نینداخته و طراوت و لطافتش را از دست ندهد.

۱۳۸۸ اسفند ۵, چهارشنبه

رب نارنج

برای تهیه رب نارنج باید پوست نارنج را از وسط به صورت کمربند یک حلقه ببریم، بعد نارنج را از وسط نصف کنیم و آب آن را به هر وسیله ای که ممکن است بگیریم و آب نارنج را از صافی رد کنیم تا هسته و پوسته آن گرفته شود ، بعد آب نارنج را می جوشانیم تا غلیظ شود به حدی که بتوان در بطری آن را نگهداری کرد.

۱۳۸۸ اسفند ۱, شنبه

دلمه کرپ فرانسوی

مواد لازم
1 . کرپ نازک و لطیف 16 عدد
2 . سبزی های معطر (نعناع،ترخان،گشنیز)مجموعا 250 گرم
3 . کره 100 گرم
4 . تخم مرغ پخته 4 عدد
5 . پنیر گرویر (یا هر نوع پنیری که در حرارت آب شود) رنده شده 150 گرم
7 . خامه 100 گرم
8 . ژامبون یا کالباس 200 گرم
9 . خردل یک قاشق مربا خوری
10 . نمک و فلفل به قدر کافی
طرز تهیه
سبزی ها را پس از تمیز کردن می شوئیم و در صافی می ریزیم،تا آب آنها کاملا برود. سپس آنها را به صورت کاملا ریز خرد می کنیم و با 100 گرم کره کمی سرخ می نمائیم، مقداری نمک و فلفل هم می ریزیم. تخم مرغ ها را در سبزی ها رنده می کنیم .ژامبون را نیز خرد می کنیم و داخل سبزی ها می ریزیم .خردل را در کمی آب رقیق می کنیم و با سبزی و ژامبون مخلوط می کنیم.
داخل هر کرپ را مقدار از مواد مخلوط می ریزیم و لوله می کنیم. کف ظرف نسوز مناسبی را کمی چرب می کنیم و کرپ ها را مرتب در آن می چینیم و روی آنها خامه میریزیم، پنیر را نیز روی آنها می پاشیم .
فر را با حرارت 350 درجه فارنهایت یا 175 درجه سانتیگراد گرم می کنیم. ظرف را به مدت 30 تا 45 دقیقه روی بالاترین پنجره فر می گذاریم تا پنیر آب شده و روی کرپ ها طلایی شود.

۱۳۸۸ بهمن ۳۰, جمعه

حریره بادام

مواد لازم
1 . بادام 200 گرم
2 . آرد برنج 2 قاشق سوپخوری
3 . شكر 2 قاشق سوپخوری
طرز تهيه
روي بادام را آبجوش ميريزيم و پوست آنرا فروي ميكنيم ( ممكن است از بادام پوست گرفته آماده استفاده كنيم در اينصورت 150 گرم كافي است ) بعد آنرا چرخ ميكنيم و در پارچه نازكي ميريزيم و 2 تا 3 ليوان آب روي آن ميريزيم و شيره بادام را خوب ميگيريم بطوريكه آب كاملا سفيد و كمي غليظ شود و بشكل شير در بيايد و بعد آرد برنج را درآن حل ميكنيم و شكر را نيز اضافه مي نمائيم و در ظرف لعابي ميريزيم و روي حرارت ملايم قرار ميدهيم و مرتب بهم ميزنيم تا جوش آمده كمي غليظ شود و بعد از روي آتش بر ميداريم در ظرف ميكشيم و بعد از سرد شدن صرف ميكنيم چون حريره براي مريض است شكر آن قدر كمتر باشد يهتر است و تا حديكه قابل خوردن باشد ميشود شكر آنرا كم يا زياد نمود .

۱۳۸۸ بهمن ۱۴, چهارشنبه

خورش بادنجان بدون روغن

مواد لازم برای 6 نفر
1 . بادنجان قلمی متوسط 12 عدد
2 . گوشت بدون استخوان و چربی 500 گرم
(از یک عدد مرغ کم چرب هم می توان استفاده کرد)
3 . پیاز متوسط 2 تا 3 عدد در حدود 250 گرم
4 . رب گوجه فرنگی یک قاشق سوپخوری
5 . گوجه فرنگی تازه 2 تا 3 عدد
6 . غوره در صورت امکان 2 تا 3 قاشق سوپخوری
7 . نمک و فلفل بقدر کافی.
طرز تهیه
گوشت را خرد می کنیم . پیاز را می شوئیم و چهار قاچ می کنیم . گوشت را با پیاز و 2 لیوان آب روی حرارت ملایم می گذاریم. وقتی پیاز پخت ، آن را از ظرف خارج می کنیم و در صافی می ریزیم ، بعد آن را می کوبیم تا مثل پوره نرم شود. پیاز کوبیده را دوباره داخل گوشت می ریزیم .
اگر گوشت با همان 2 لیوان پخته نشد ، مقداری آب به آن اضافه می کنیم . پس از این که گوشت پخت ، رب گوجه فرنگی و کمی نمک و فلفل به آن می زنیم . بادنجان ها را می شوئیم، چوب دم آنها را می گیریم و پوست دور دمها را می بریم و آنها را درسته روی سینی فر می چینیم ،سینی را روی پنجره وسط فر قرار می دهیم و می گذاریم با حرارت 400 درجه فارنهایت یا 200 درجه سانتیگراد بپزد ، به حدی که له نشود ، ولی پوست آن به آسانی گرفته شود و بعد بادنجانها را از فر بیرون می آوریم، وقتی سرد شدند ، پوستشان را می کنیم.
ظرفی که خورش در آن آماده می شود ، باید سطح بزرگتری داشته باشد که بادنجان ها در یک ردیف روی گوشت چیده شده ، تمام بادنجان ها با سس آغشته و خوشرنگ و خوشمزه شوند.
ظرف را روی حرارت ملایم می گذاریم . غوره را به آن اضافه می کنیم و در اواخر کار گوجه فرنگی ها را به صورت چهار قاچ می بریم و دور بادنجانها می چینیم و نمک خورش را اندازه می کنیم . باید سس حورش در حدی باشد که کمی روی بادنجانها را بگیرد و رنگ آنها کاملا طلایی شود . خورش باید با حرارت ملایم بجوشد تا بادنجانها زیاد له نشود .
اگر فر نداشته باشیم . می توانیم بادنجانها را روی آتش یا روی شعله گاز کبابی کنیم در حدی که پوست آنها به آسانی گرفته شود .
در صورت نداشتن رژیم غذای می توانیم 2 تا 3 قاشق سوپخوری پیاز سرخ کرده را در صافی بریزیم و روغن آن را بگیریم و به جای پیاز خام مورد استفاده قرار دهیم.